Tunnelene som er brannfeller

safety-first_roykdykker

https://www.h-avis.no/nyheter/statens-vegvesen/beredskap/tunnelene-som-er-brannfeller/s/5-62-928851?access=granted

Av Ole Martin Røssland Publisert: 18. januar 2020, kl. 08:32

Statens vegvesen jobber iherdig for å sørge for tunneler som lever opp til dagens sikkerhetsstandard, men flere viktige tunneler er fremdeles brannfeller.

Copyright Bergensavisen, Norway
Copyright Bergensavisen, Norway Foto: BENTE-LINE SVELLINGEN

BRANNSIKKERHET [BA]: Tunnelen, den norske katastrofefilmen som har gått på kino siden romjulen, viser hvor ille den kan gå dersom det begynner å brenne skikkelig i en tunnel.

Den dramatiske filmen innledes ved å påpeke at nesten ingen tunneler i Norge har nødutganger bortsett fra tunnelåpningene naturligvis.

I Vestland fylke er Fløyfjellstunnelen den eneste tunnelen med egne rømningsveier, ifølge Rune Sandven. Han er prosjektleder for tunneloppgradering utbygging vest i Statens vegvesen.

Fløyfjellstunnelen har to separate løp, dermed er det mulig å rømme fra det ene løpet til det andre ved en eventuell brann. Det er en god og effektiv måte å evakuere på.

– Kom deg ut

I alle andre tunneler gjelder det å få varslet nødetatene og komme seg ut gjennom en av de alminnelige åpningene dersom det begynner å brenne.

– Om du har sjansen til å trekke ut et brannapparat eller et telefonapparat fra en nødstatasjon i tunnelen er det den beste måten å varsle på, forklarer Sandven.

Saken fortsetter under bil

Copyright Bergensavisen, Norway
Copyright Bergensavisen, Norway Foto: BENTE-LINE SVELLINGEN

Da får Vegtrafikksentralen vite nøyaktig hvor apparatet er trukket ut og dermed hvor det brenner. Å bruke en mobiltelefon er bedre enn ingenting, men da får ikke Vegtrafikksentralen vite hvor man befinner seg.

– Det viktigste er å komme seg ut. Vi anbefaler sjelden at folk prøver å slukke brannapparatene. En liten brann i en liten bil kan kanskje slukkes, men det er viktig å bruke den tiden en har til rådighet til å komme seg ut av tunnelen.

Det er det ikke alltid folk gjør.

– Vi har erfart ved tidligere branner at folk har stoppet opp for å se på brannen. Det anbefaler vi ikke å gjøre. Det utvikler seg raskt mye giftig røyk.

Copyright Bergensavisen, Norway
Copyright Bergensavisen, Norway Foto: BENTE-LINE SVELLINGEN

Skal oppgradere Lærdalstunnelen

I 2004 vedtok EU et regelverk som regulerer sikkerheten i tunneler. Forskriften gjelder også i Norge og setter standarden blant annet for hvilket sikkerhetsutstyr som skal være tilgjengelig i tunneler over 500 meter. Forskriften stiller blant annet krav til belysning, ventilasjon, evakueringslys og nødstasjoner – en nødstasjon består av en telefon og to brannslukkingapparater.

Selv om forskriften ble vedtatt for 15 år siden er det fremdeles mange tunneler som ikke holder minstekravet til sikkerhet. Like før nyttår skrev NRK at 135 tunneler i Norge som ikke holder standarden. På Vestlandet er oppgraderingsarbeidet i full gang, men det er fremdeles flere viktige tunneler med for dårlig sikkerhet.

For eksempel holder verken Gudvanga eller Lærdalstunnelen sikkerhetsstandarden. I førstnevnte var det større branner både i 2013, 2015 og 2019.

– Den holder vi på å oppgradere nå, sier Sandven, og bekrefter at det er en av tunnelene som skiller seg ut negativt når det gjelder tunnelbranner.

Oppgraderingen av Gudvangatunnelen skal være ferdig i løpet av 2020.

Mangler konsekvent

– Forskjellen på å oppdage brann i en ny og en gammel tunnel er at når vi er ferdig med oppgarderingen har tunnelen betydelig bedre ventilasjon, nødstasjonene står tettere og ikke minst er det kameraovervåking i tunnelen slik at det går raskt å oppdage og få oversikt over brannen.

Hva er det stort sett som mangler i de gamle tunnelene?

– Det varierer, men det som mangler nesten konsekvent er evakueringslys med rett avstand, svarer Sandven.

Evakueringslys er intense, hvite lys som tas i bruk ved faresituasjoner. Minstekravet er at evakueringslysene ikke skal stå mer enn 25 meter fra hverandre.

– Men vi vet at det kan være forferdelig vanskelig å se 25 meter om det brenner skikkelig. Da skal du være glad om du ser én meter, sier Sandven, og forklarer at målet på sikt er at alle tunneler skal ha sammenhengende ledelys som viser vei ut av tunnelen.

Hvor nær er spillefilmen Tunnelen nær slik en virkelig tunnelbrann vil være?

Jeg har ikke sett filmen selv, men ifølge min kollega er den temmelig nære sannheten. Det er få av oss som driver med tunnelarbeid som har opplevd en tunnelbrann, men filmen er temmelig instruktiv om det som måtte skje.

Copyright Bergensavisen, Norway
Copyright Bergensavisen, Norway Foto: RUNE JOHANSEN

Disse tunnelene henger etter

BA har bedt om å få vite hvilke av de litt lengre tunnelene i fylket, det vil si som er tre kilometer eller lengre, som fremdeles ikke lever opp til sikkerhetskravene som ble vedtatt for 16 år siden.

Sandven har listet opp de tunnelene det gjelder på europa- og riksveiene i Vestland. Alle er planlagt oppgradert i løpet av noen år.

På E16 gjelder det:

  • Gudvangatunnelen
  • Flenjatunnelen
  • Lærdalstunnelen
  • Borgundtunnelen
  • Seltatunnelen
  • Dalevåg, Dalseid, Trollkone, Hyving og Hernes

Lærdalstunnelen beskrives som en kjempejobb som vegvesenet regner med å bruke rundt fire år på.

På E39 gjelder det:

  • Fløyfjellstunnelen
  • Masfjordtunnelen
  • Eikefettunnelen
  • Bogstunnelen
  • Håklepp
  • Uføre
  • Mukebotn
  • Hop/Nesttun
  • Eidsvåg/Glaskar
  • Matreberg/Trodal
  • Jernfjell/Skrikeberg

På E134 gjelder det:

  • Røldalstunnelen
  • Åkrafjordtunnelen

På riksvei 5 gjelder det:

  • Fodnestunnelen
  • Frudalstunnelen
  • Fjærlandstunnelen
  • Naustdalstunnelen

På riksvei 555 gjelder det:

  • Damsgård/Nygård

På fylkesveier for øvrig oppfyller ikke følgende tunneler sikkerhetskravene:

  • Folgefonntunnelen
  • Modaltunnelen
  • Berdaltunnelen
  • (Jondalstunnelen er bygget etter at tunnelsikkerhetsforskriften trådte i kraft, men det er planlagt noe arbeid på den i 2021).

Denne saken er hentet fra BA

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Lukk meny
×
×

Handlekurv